Internetperikelen

Afgelopen december ontving ik via de postbezorging een pakket gevuld met allerlei onderdelen om zelf een, nieuwe, computer te bouwen. Waaronder een nette AMD Ryzen9 processor, 64gig werkgeheugen, een sterke videokaart en nog wat onderdelen en een nieuwe kast. Na een uurtje knutselen en twee dagen installeren (jaja… iedereen kan Windows op een computer zetten, maar installeren is in mijn beleving, als nerd, een verhaal apart) kon ik eindelijk gaan genieten van een echt digitaal snelheidsmonster.

Na alle programma’s getest te hebben, en een zware stresstest op de interne hardware, was ik aangekomen op het fenomeen internet en cloudopslag (online opslag zoals bijv. OneDrive of Dropbox. red.) Toen begon het feest…

Door een kleine mis-configuratie begonnen bij Imke (mijn vrouw) documenten, foto’s en dergelijke te verdwijnen. Dat was even flink schrikken dus de internetverbinding werd snel verbroken en ik begon op alle computers back-ups te maken van al onze bestanden. Daarna werden van alle clouds (voornamelijk OneDrive) diverse back-ups gemaakt. In, laten we zeggen, 20 jaar hebben wij samen aardig wat digitale data verzameld en opgeslagen in zowel verschillende clouds als lokaal op de systemen.

Na ons er van overtuigd te hebben dat ik alle data veilig gesteld had was het tijd om de ruim 4 TeraByte aan data te gaan sorteren. Na ruim twee weken sorteren en uitzoeken, en ik en Imke er van overtuigd waren dat alle data ‘gered’ was, brak de eervolle taak aan om alle data weer te gaan uploaden naar OneDrive. Al een aantal jaar maken wij gebruik van Office365, en hebben daardoor 6 TeraByte! aan opslag op OneDrive, nice!

Tijdens het maken van de back-ups van de diverse clouds liep het allemaal nog redelijk soepel. Wij hebben hier Ziggo 250Mbps internet, en dat is op zich een prima snelheid voor de meeste gebruikers. Binnen een dag waren alle bestanden gedownload. We kwamen op een gemiddelde download van 20GB tot 25GB per uur, best netjes en acceptabel, en dat via coax…

Na alle data uitgezocht en gereduceerd te hebben naar een kleine 460GB was het dan tijd om alles naar OneDrive te verplaatsen. Inmiddels hadden we daar al een geheel nieuw folderstructuur aangemaakt, en ook op alle computers werd de nieuwe configuratie geactiveerd. Onze netwerkserver werd ook geheel opnieuw geïnstalleerd en ingericht met een extra back-up schijf voor een zgn. spiegel van de clouds.

Dat uploaden… Tergend langzaam…
“bezig met synchroniseren, even geduld aub…”

 

Je kent ze vast wel, van die filmpjes die al jaren op het internet zwerven van personen die hun computer een andere vorm geven, gewoon omdat iets niet werkt of iets niet wilt lukken. Toetsenborden die aan diggelen gaan, monitoren die uit het raam worden geslingerd en noem maar op. Nou… zo’n gevoelsmoment had ik ook heel even.
Sodeknetters… wat ging dat uploaden tergend langzaam zeg, 25mbps… ik mocht blij zijn als ik 1gig aan data kon versturen per uur, en ik had ruim 460gig te gaan pff…. En ik maar klagen op dat trage internet van Ziggo. Oké, toegegeven, de downloadsnelheid is te accepteren maar die uploadsnelheid (eerder traagheid)…

Natuurlijk hebben wij al jaren die langzame upload, maar met een paar enkele bestanden per dag synchroniseren op OneDrive merk je de traagheid eigenlijk niet zo snel op. Nét nu ik echt even bandbreedte in de upload nodig heb laat Ziggo mij behoorlijk in de steek. Maar ja een andere keuze dan verhogen naar 500mbps bij Ziggo heb ik (nog) niet, en zelfs dat zou geen aanzienlijke winst opleveren.

Het was inmiddels de dag voor kerst en Imke stond er op dat ik een paar dagen rust nam. Het leek mij persoonlijk niet verstandig tegen dit advies in te gaan en liet een paar dagen de boel even voor wat het was. De data was immers veilig gesteld en dat was prio1.

Na de kerst zijn wij met frisse moed weer begonnen aan het herstellen van onze “online data”. Wij hadden de server ingesteld op al onze clouds en alle data naar de server verplaatst. Dat verplaatsen in het lokale netwerk verliep via een intern GigaBit netwerk, en je snapt dat binnen een paar uur alle data op de server stond, dat is pas snelheid.

De keuze om alle data op de server te plaatsen had twee redenen, ten eerste staat die 24/7 te zoemen en ten tweede was deze tevens ingesteld als extra back-up van al onze data. De server is alles bij elkaar bijna 36 dagen bezig geweest om alle data in de clouds op te slaan.

Ohw… wat zal ik blij zijn als straks, in de zomer, de schep van Glasraad de grond in gaat. Met een abonnement van bijvoorbeeld 500mbps zou de klus in, laten we zeggen, 2 tot 4 dagen geklaard zijn.

Nu zullen sommige lezers, die net als ik zich aangemeld hebben voor Glasdraad, nog wel wat vragen hebben over wat voor internet pakket ze zouden moeten nemen zodra het ‘glazen draadje’ in huis aangelegd is.

Hierover wil ik graag in de volgende NieuwSwaar een artikel schrijven. Tot die tijd;

“bezig met synchroniseren, even geduld aub…”

Patrick